Contragic Fine Arts | Ann Schomburg

19.2.12

From connections- theories- and and and


crawling to structure, structure ...


Understanding every single individual as the collaboration of direct and indirect experience under the influence of chemicals I am interested into the question of identity. An identity that includes the subject level of an individual as well as the Identity growing out of accumulation of subjects into a society.

15.2.12

idle studies extract





drawings 14,8 x21 cm vomit from the unconscious, continuous drawing studies

Idle study (continuous research)

The question about contemporary femininity turns into a balance act between frigidity and sloppiness. In these days the perfect woman is earning money in addition to all the old responsibilities, complaining about potential discrimination is a stigma and does not appear modern. So outside the feminist debate many women stay in denial of any problems. Denial is one more of the trauma causes.

I work on the thesis that we turned into a society of “reversed” Freud. The suppressed instincts are supplemented with the “problem of not being sexual enough”. There are always roles and manifested stereotypes that cause trauma as the fulfilling is impossible for the individual.

Idle running dry, enter the void- Lost in minds and memories of these thoughts seem to be synchronously deleted while they happen. Catching these images and pulling them into consciousness did not work. Reconstructing the thoughts appear to be blocked by the conscious mind protecting the inner balance of the moment. Drawings grow from the subconsciousness, are temporary snapshots of unfiltered and unreflected information. In the first place they deal with nothing more than the given image. What came from which experience connected to which time cannot be answered yet. Just like the question what creates which shape or color from which happening. All remains latent and veiled.

Researches connected to suppressed experience reached solid results in the dream studies of the individual psychology and the psychoanalysis. Which is basement on my research as well as the theory part from the catalog edition “phone drawings” of Dieter Roth, Alfons Hüppi and Franz Eggenschiler.

Going to the place of idle, I let drawings grow, accompanied by associative writing. Lines get filled with colors and start to tell stories, in scatch books or in installations. The subconscious information is unfiltered but encodes the personal trauma. Leaving freedom for someone to get lost in the drawings and find a space to fill the holes with personalized memory. The drawings are samples of one reality of life of many.



9.2.12

3 Tage Warmlaufzeit Alltagschoreographien verändern die äußere Form

After three days of running the installation slowly changes a bit


In the first lady's restroom someone already felt inspired to take an active part in the installation,
i hope they will continue when there is no art event near by!

HNA Artikel vom 10. Februar 2012

5.2.12

Alltagschoreographien, letzter Test für die Installation

Vernissage February 9th, 6pm // 10th February - March 16th 2012Interventionen, Regierungspräsidium, Kassel //


Text by 
Leona Stratmann


Überwachungskameras filmen sichtbar das Händewaschen vor der Toilette. Sie blinken rot auf und beobachten unverblümt.

Für die Interventionen lässt Ann Schomburg 18 Waschbecken überwachen. Doch ist man der Beobachtete oder der Beobachtende? Diese Installation macht beide Seiten erfahrbar und erzeugt Verunsicherung. Denn im Alltag wird das Bewusstsein eines permanenten Überwachungszustandes verdrängt und existente Kameras im öffentlichen Raum sind zumeist nicht ersichtlich.
Voyeurismus und Exhibitionismus als anthropologisches Bedürfnis des Menschen werden hier räumlich getrennt und die Auseinandersetzung mit beiden Rollen wird provoziert.
Zum einen die Identifizierung mit der irritierten Person, die in privatem Raum, der Toilette, bzw. deren Vorraum, gefilmt wird und dabei nicht in der Lage ist, zu erkennen, inwieweit sie erkennbar ist.
Zum anderen als Voyeur, der in einer Überwachungszentrale vor Monitoren Platz nimmt und den Akt der Reinigung aus der Ferne beobachtet. Eine scheinbar banale Handlung, bei näherem Hinsehen jedoch voller Symbolik. Der freie Zugang des Überwachungsraumes eröffnet zudem ein Spiel mit Anonymität, insofern der Beobachtende damit rechnen muss, ertappt zu werden.

Durch politisches Engagement und Interesse an der Entwicklung unserer Gesellschaft erschließen sich der Künstlerin stets neue Themenfelder im Bereich des öffentlichen Raums, wie die permanente Überwachung. Dem Betrachter wird vor Augen geführt, was er längst verdrängt und nicht mehr wahrnimmt.